Follow me 'INSTAGRAM"

Wednesday, January 5, 2011

Bukan Cerewet


Bile bercerite soal anak sume mesti mau yang terbaik jugakkan. Begitu jugak aku.
Sebelum ini aku tak kesah pasal hal penjagaan Qaseh sepanjang aku kat opis.
Ye lah sebelum ni Qaseh di jage oleh adek aku di rumah aku sendirik.
Pastu adek aku lak dah dapat keje,sementare nak dapat taska or pengasuh aku antar Qaseh ke kg iaitu aku bg mak aku jage. Sumpah ati mmg tak penah tenang bile bejauhan dgn Qaseh. Walopun tetiap mggu jumpe ari2 aku berendam air mate ok.

Dan atas sebab itu aku betekad mau antar Qaseh ke taska yang aku anta sekarang ni.
itu pon setelah aku ditipu oleh taska kat opis aku ni dan juga amat susah utk carik pengasuh di sini.
Bayaran di taska yang aku anta sekarang ni mmg agak mahal jika nak di bandingkan dengan taska kat opis ni.
Tapi nak buat camne dah takde jalan lain. Duit boleh carik kan asal aku dekat ngan anak.

Hari pertame hantar Qaseh ke taska mmg aku tak sedap ati. Ye lah bukan mudah nak lepaskan anak ke tgn org lain kan.
Klu dulu Qaseh duduk ngan adek aku n mak aku mmg aku tak penah riso. Kompom dorang akan jage Qaseh sebaiknye. Tapi jauhkan, haruslah aku pikirkan inisiatip lain.
Tapi ape yang berlaku sekarang wat akuase mcam nak benti kerja. Semalan aku menitiskan air mate bile aku amik Qaseh dari taska. Aku ase Qaseh di abaikan. aku sdey sgt2.

Hari pertama di taska aku ngk ok lah. aku mmg tak pegi melawat Qaseh langsung sbb aku sgt sibuk di opis tak boleh nak kuar. Aku cube utk tenangkan ati walopun setiap saat aku pikirkan pasal Qaseh.
Aku cume telefon ke taska utk bertanya soal Qaseh.
Hari pertama aku ambil Qaseh aku ngk muke Qaseh sgt byk calarnya. Okeh ati aku cam terusik sket. nape lak anak aku camni. Tapi aku tak bertanye pada cikgu di taska pon. Nnt katenye aku terlalu cerewet. dan aku berfikiran baik. Mungkin Qaseh yang cakar muke die sendiri kot. Ok bab itu aku tak kesah.. Lagi satu cikgu die kate die langsung tak mo minum susu sepanjang hari kat taska. Aku bg susu 5 botol yang berusik hanye sebotol , tu pon tak abih. Pelek kan? sebelum ni tak penah jadik camtu.

Hari kedua semlm yang buat aku ase nak nangis kuat2 n rase besalah kat anak aku. Mase aku dtg amik Qaseh, bilek mmg gelap. aku melangkah g pintu aku dgr byk sore budak nangis aku carik lah Qaseh kat mane. Maklumlah aku ni rabun jadiknye susah aku nak nampak kan. aku sedo2 ade budak kat kaki aku. Sekali aku ngk, eh Qaseh. sumpah aku sedey. aku ngk cikgu ngah kalut2 kemas beg2 budak n lagi sorang dok dukung budak yang lagsung tak menagis. Ape motif? tak pasan ke anak aku dah sampey ke depan pintu?. aku mmg marah sgt

Aku angkat Qaseh aku terus cakap 'Qaseh nape nangis ni'. Mase tu cikgu tu baru sedar aku dah masuk dalam bilek tu. Dan2 tu jugak baru dorang dok nak paggil2 Qaseh. Patut ke?Aku sabarkan ati aku. Paham2 je lah kan klu cerewet sgt nnt dorang lagi tak mo jage Qaseh. Aku tanye Qaseh ok tak hari ni. dorg cakap ok je. Senang je jage Qaseh ni cume die tak mo minum susu. Seperti semlm hanye satu botol je yang diminum dan tak abis. Aduhai aku jadik pelek.

Balik rumah aku belek2 anak aku. Aku cek pampers hanya satu yang berusik. Baju pon same. Pampers pon dah berat n kembung. Cian anak aku merah2 'pap' die. Epoi pon jadik tak puas ati. Die cek jugak Qaseh n jumpe byk kesan calar kat badan die. panjang2 tau. Aku pon pelek kalo kat muke ok lah kan mungkin Qaseh yang cakar. Tapi kat badan camne lak?Aku terus peluk Qaseh. Bagi die susu. Epoi try bagi gune botol. Ok je. Mau je die minum. Apesal taska cakap tak nak plak?Bile epoi bawak mangkuk makan die menjerit2 mintak di suapkan cepat. apakah tandanya itu?

Aku  bukan nak cerewet. tapi bila dah jadi camni ape harus aku buat?
Bile ngk muke Qaseh mase tgh tido tibe2 ati jadi sayu. Mase adek aku n mak aku jage ati tak penah riso camni, walopun jauh.

My awesome LIFE with my beluved EPOI n our adorable QASEH :)

6 comments:

  1. hai salam kenal awak..siannye kat Qaseh....mesti dier tak besakan tp tuelah sp calar2 kt badan qaseh tue..nape pulakkan???....hurm..better awak crlah pengasuh lain...susuah jugak cmtue...harap2 semuanya oklah

    ReplyDelete
  2. sedihnye bile ank minum 1botol je 1ari..msti lapo sgt tuh..pastu pempes 1 je pki..mesti xselesa..pastu qaseh da smpi dpn pintu,sape xnanges.speecless..xtawu nk ckp ape..hanye ibu² je paham cane pasaan bile ank org wat cmtu

    ReplyDelete
  3. kesian nye kat Qaseh...
    klu mcm tu kak long, survey la tmpat lain, try anta kat bb sitter, xpyh anto kat nurseri..
    sbb diorg nk jage terlalu rmi kan, mmg xmenang tgk..
    xpsl2 ank kite lak yg mcm x terbela..

    ReplyDelete
  4. mar,kena tnya lah diorang nape qaseh asyik calar2 aje.pastu mar kena buat check up pergi time minum pagi or lunch.curi2 lah masa ek.untuk anak.
    kesian qaseh.zuris dpt bygkan.kysha pun taknak minum susu kan.so bila kita ambil dia balik kerja,gelojoh je nisap nenen tu.sedih.huhuuu

    ReplyDelete
  5. mar...

    kita mmg adakalnya malas nak bersuara sebab tak nak dikata cerewet, tak nak bising2
    dulu kita pun macam tu
    balik amik anak, ada melecet..diam je
    tak tanya, pikir baik konon anak lasak sgt, manjat2 terlipat kaki sndiri
    tapi bila tgk ada akak kat opis ni yg lantang bersuara bela anak dia
    jadik kagum
    dia berani. takde kompromi

    kita kena bersuara gak
    mungkin tak perlu marah2, tanya elok2

    yg calar tu, mar kena tanya
    mana tahu ada bdk yg suka mencubit, cakar2 bdk
    bgtau je
    pampers pun tanya, kenapa guna satu je
    ptg2 amik tu, tanya siap2.. arini tukar pampers kul bape?? tgk apa dia jawab, cek beg
    bagi makan kul bape smua
    biar dia tahu kita kesah
    kalau tak derang buat tak tahu je

    takpe mar..derang tak kan berani nak apa2kan qaseh. kalau tak berkesan gak. komplen direct ke owner

    insya allah
    anak2 kita sentiasa dilindungi

    ReplyDelete
  6. uishhhh mar.. rasa sebak pulak bila bayangkan cam ne la Qaseh sepanjang hari terbiar macam tu..kesiannye...ermm mmg sah2 bukan nursery sbb nakkan keuntungan...mar kene selalu check la kan..n try2 cari babysitter ke..tp skang ni bs pun tak leh cya dah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...