Follow me 'INSTAGRAM"

Wednesday, December 19, 2012

Potty Training @ Diaperless, dan masalahnya.


Aku kini sedang dalam usaha mengajar Qaseh untuk tidak memakai pampers.
Kalau ikut perkiraan lebih kurang semggu aku dah ajar die utk cakap bile die nak kencing atau buang air besar.
Aku kira di usia Qaseh 2 tahun 7 bulan ini mmg dah sesuai sgt nak ajar die supaya tidak pakai pempers, walaupon dah agak lewat kan.
Di samping itu boleh gak jimat duit tak yah beli pempers kan. hahahah.
Aku mmg salute lah kat mak2 yg dah pon ajar anak die tak pakai pempers walaupon anak die belum pon berusia 2 tahun. Aku mmg tak cukup sabar kot nak ajar Qaseh awal2 dulu.

Dulu niat aku nak mengajar Qaseh utk Potty Training adalah pada usia Qaseh 3 tahun.
Bagi aku dah sesuai sgt dah kot 3 tahun ni.
Tambahan mase tu aku rase aku belum cukup bersedia nak ajar die ke tandas sbb aku mmg risau giler ade adegan2 terkucil atau ter poo poo dalam sluar kalau Qaseh tak pakai pempers.
Jadi sbb itu aku tahan kan niat aku sampai usia Qaseh 3 tahun.
Tapi kini kesedaran itu telah muncul.



Tapi bile satu hari Qaseh sendiri yang ckap die nak kencing padahal mase tu die mmg pakai pempers aku pon macam terpikir dah tibe mase nyer kot.
Mase die cakap die nak kencing tu terus aku update kat twitter. Jakun ok.
Ye lah anak aku plak yg menyedarkan aku yg bahawasenye die dah besar , tapi mama die ni masih tak kompiden2 lagi kan.
Dan mulai dari hari tu mmg aku tak pakaikan Qaseh pempers di rumah, cuma bile die nak tidur mmg kene pakaikan pempers sebab die masih dalam proses pembelajaran lagi kan.
Tak sanggup aku nak basuh cadar hari2...Hahahaha

Dan sekarang masalah aku adalah bile die tak pakai pempers die macam takut nak membuang air besar.
Bile die cakap kat aku die nak berak, aku bawak die g toilet die nangis2 tak nak berak.
Macam mane ek?Aku risau plak kalau berterusan macam ni nnt die sembelit plak.
Mmg sangat2 mencabar lah nak ajar anak tak pakai pempers ni. Mmg perlu sabar.
Lagi satu kat taska plak aku macam risau kalau die tak pakai pempers.
Dan hari ni adalah hari pertama aku hantar die ke taska setelah semggu aku latih die di rumah tanpa pempers.
Dan pagi2 tadi mmg aku tetap bekalkan pempers dan pakaikan die pempers.
Aku jadi risau plak takut die keliru kejap pakai pempers kejap tak pakai kan.Kejap mama suruh kencing kat toilet, kejap kene kencing dalam pempers plak.
Korang yang dah ade pengalaman ajar anak tak pakai pempers ni korang buat camne ek mase anak korang di taska / rumah pengasuh?
Serius aku mmg kne balajar lagi pasal bab2 ni.

Mama yang kebingungan.


My awesome LIFE with my beluved EPOI n our adorable QASEH :)

4 comments:

  1. skang mmg dah sesuai tuk ajar qaseh potty train, sbb dia dah pandai ckp kan. i start train qk time tu dua 2 thun. tp i lucky sbb qk di rumah je so maid yang pantau.
    mula2 mmg agak susah skit la sbb kdg2 dia terlupa or leka main dah terkecing dlm suar, ats karpet lah. tp kita kena kerap tanya dia nak poo poo or shi shi tak.
    sampai 1 tahap dia dah biasa xguna diarpers.
    bila nengok anak poo poo dlm toilet duk mencangkung rasa cum ohhh dah besar anak ku.

    good luck mama !

    ReplyDelete
  2. aku pun tak mula2 train cha lagi mar
    tak tahu bila nak start sebab aku malas
    hahahaha
    tp rasanya mmg patut kena ajar dah
    dah nak 3 tahun dah, besar dah anak kita

    kau amik tips, belajar dr yg pakar nanti share eh

    ReplyDelete
  3. mirza dulu cmtue jugak takut takut nak buang air besar...tapi mun selalu cakap kat mirza...mirza kalau nak uk uk cakap tau jangan simpan nanti sakit mirzanye bon***..nanti kuar ulat...terus dier takut...lepas tue nak uk uk je dier cakap....
    alhamdulillah...skrg mmg mirza free diapers...tp time tido tue still pakai lagilah....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...